selamat pagi semua....tiba2 diilhamkan idea untuk menulis lagi pagi nie sblm nak tdoq hohohoho......nampaknya macam dah jadi vampire n batman lak rasanya hahahaha.....orang tdoq waktu malam aku tdoq lepas subuh hohohoho.....tp hari nak kena baru awai sbb ada benda nak kena diselesaikan sebelum kul 1pm....
nie lanjutan dari pertanyaan Sakinah Nur dan beberapa kawan2 pasal penetapan harga paling ideal dan macam mana nak kira hasil jualan....
yang nie kita kena rujuk balik info berkenaan Gross Profit Margin.....penetapan harga paling ideal nie sebenarnya agak subjektif bergantung pada produk yang kita nak jual.....contohnya jual produk retail runcit yang melibatkan consumer ...kita tak leh sewenang2nya nak kasi taruh GP Percentage sampai 70%....alamatnya barang tu sampai ke sudah la tak terjual.....so GP Margin kena ideal dengan situasi, keadaan, permintaan dan masa....tak leh main hentam kromok....sales atau revenue untuk produk consumer retail nie bergantung penuh pada nilai VOLUME.....makin tinggi VOLUME makin dipermudahkan untuk kita generate revenue....sebab tu produk retail utk consumer margin yang depa letak bawah 20% ikut item la.....setiap item berbeza tahap penetapan harga jualan....tak mustahil ada yang 5%, 8%, 10%, 15% sehinggalah 30%.....bergantung pada permintaan...
lain la kalau kita sendiri "invent" a new product or technology yang belum ada lagi so masa nie la kita nak tibai lebih dari 70% GP Margin....atau pun kita adalah pioneer atau the only one sales distributor atau agent untuk produk tu untuk dimarketkan di sesuatu kawasan then kita leh lenjan letak harga lebih tinggi.....
kalau hangpa ingat lagi pasal kisah gelang magnet yang dikeluarkan oleh sorang artis nie....harga yang di MARK UP memang tinggi....macam tak logik ja harga yang dioffer......kan kan kan......sbb apa waktu tu competitor kurang demand tinggi.....so potensi market adalah tinggi waktu tu....
contoh lain tudung 3 layer yang controversy baru2 nie.....dulu takdak persaingan sekarang nie banyak persaingan.....dulu sampai la skrg nie demand masih tinggi....tp dah mula ada bentuk ancaman dan persaingan....so jadi la krisis....
dalam bisnes cuba elak2kan dari terjebak dalam produk yang boleh mengheret kita ke kancah krisis dan kontroversi.....susah nanti lebih2 lagi bila produk tu dah dipatenkan hakcipta terpelihara....silap2 untung yang kita nak rugi yang kita akan dpt......
contoh lain bisnes service makanan....yang nie semua sedia maklum la kot....margin GP paling cikai pun 50%.....tapi paling ideal 65% ke atas la....kalau melibatkan katering untuk volume besaq turun la sikit GP jadi 55% ka...tp jangan sesekali bawah 50%....tu cari nahas namanya.....
untuk trading lak yang nie aku penah terjebak masa buat bisnes lampu jalan....minimum 30% untuk trading.....
Kalau dalam bisnes manufacturing bergantung pada produk la....yang aku penah buat masa bisnes sblm2 nie 60% - 80% GP....
so di sini kita leh cakap keuntungan kasar dan penetapan harga jualan adalah subjektif dan flexible.....bergantung pada jenis produk, kepenggunaan, permintaan, keperluan dan sebagainya....
Macam kakak aku ada jual satu produk yang aku kena la rahsia kan hehehehe huishhhh yang nie aku tak leh nak dedahkan.....kita petik sikit orangnya hehehehe.....betul ke tak kak Raihan Suleiman Pelastin hehehehe.....margin memang tinggi sbb melibatkan proses hasil tu perlu penelitian dan skill.....macam penghasilan kereta Lamborghini....hasil tangan tu.....takkan nak juai sama macam kereta kancil.....susah la macam tu....hasil ketukangan tangan atau kita cakap orang putih sikit "HAND MADE" memang lain nilai dia....macam berlian la mahai sbb faktor shape yang dibuat oleh tukang dia la kan.....sama maca hasil lukisan tangan...mana nak sama ngan lukisan yang diprint dari printer.....
kita masuk sikit bab macam mana nak kira hasil jualan.....yang nie nak cerita panjang sebenarnya.....nanti la aku cerita lagi....kita stop kat sini dulu ek.....mata dah mula kuyu nak kena cari bantal......apa lagi tdo la hohohoho.....
oklah next episode kita cerita pasal pengiraan hasil jualan....
nie lanjutan dari pertanyaan Sakinah Nur dan beberapa kawan2 pasal penetapan harga paling ideal dan macam mana nak kira hasil jualan....
yang nie kita kena rujuk balik info berkenaan Gross Profit Margin.....penetapan harga paling ideal nie sebenarnya agak subjektif bergantung pada produk yang kita nak jual.....contohnya jual produk retail runcit yang melibatkan consumer ...kita tak leh sewenang2nya nak kasi taruh GP Percentage sampai 70%....alamatnya barang tu sampai ke sudah la tak terjual.....so GP Margin kena ideal dengan situasi, keadaan, permintaan dan masa....tak leh main hentam kromok....sales atau revenue untuk produk consumer retail nie bergantung penuh pada nilai VOLUME.....makin tinggi VOLUME makin dipermudahkan untuk kita generate revenue....sebab tu produk retail utk consumer margin yang depa letak bawah 20% ikut item la.....setiap item berbeza tahap penetapan harga jualan....tak mustahil ada yang 5%, 8%, 10%, 15% sehinggalah 30%.....bergantung pada permintaan...
lain la kalau kita sendiri "invent" a new product or technology yang belum ada lagi so masa nie la kita nak tibai lebih dari 70% GP Margin....atau pun kita adalah pioneer atau the only one sales distributor atau agent untuk produk tu untuk dimarketkan di sesuatu kawasan then kita leh lenjan letak harga lebih tinggi.....
kalau hangpa ingat lagi pasal kisah gelang magnet yang dikeluarkan oleh sorang artis nie....harga yang di MARK UP memang tinggi....macam tak logik ja harga yang dioffer......kan kan kan......sbb apa waktu tu competitor kurang demand tinggi.....so potensi market adalah tinggi waktu tu....
contoh lain tudung 3 layer yang controversy baru2 nie.....dulu takdak persaingan sekarang nie banyak persaingan.....dulu sampai la skrg nie demand masih tinggi....tp dah mula ada bentuk ancaman dan persaingan....so jadi la krisis....
dalam bisnes cuba elak2kan dari terjebak dalam produk yang boleh mengheret kita ke kancah krisis dan kontroversi.....susah nanti lebih2 lagi bila produk tu dah dipatenkan hakcipta terpelihara....silap2 untung yang kita nak rugi yang kita akan dpt......
contoh lain bisnes service makanan....yang nie semua sedia maklum la kot....margin GP paling cikai pun 50%.....tapi paling ideal 65% ke atas la....kalau melibatkan katering untuk volume besaq turun la sikit GP jadi 55% ka...tp jangan sesekali bawah 50%....tu cari nahas namanya.....
untuk trading lak yang nie aku penah terjebak masa buat bisnes lampu jalan....minimum 30% untuk trading.....
Kalau dalam bisnes manufacturing bergantung pada produk la....yang aku penah buat masa bisnes sblm2 nie 60% - 80% GP....
so di sini kita leh cakap keuntungan kasar dan penetapan harga jualan adalah subjektif dan flexible.....bergantung pada jenis produk, kepenggunaan, permintaan, keperluan dan sebagainya....
Macam kakak aku ada jual satu produk yang aku kena la rahsia kan hehehehe huishhhh yang nie aku tak leh nak dedahkan.....kita petik sikit orangnya hehehehe.....betul ke tak kak Raihan Suleiman Pelastin hehehehe.....margin memang tinggi sbb melibatkan proses hasil tu perlu penelitian dan skill.....macam penghasilan kereta Lamborghini....hasil tangan tu.....takkan nak juai sama macam kereta kancil.....susah la macam tu....hasil ketukangan tangan atau kita cakap orang putih sikit "HAND MADE" memang lain nilai dia....macam berlian la mahai sbb faktor shape yang dibuat oleh tukang dia la kan.....sama maca hasil lukisan tangan...mana nak sama ngan lukisan yang diprint dari printer.....
kita masuk sikit bab macam mana nak kira hasil jualan.....yang nie nak cerita panjang sebenarnya.....nanti la aku cerita lagi....kita stop kat sini dulu ek.....mata dah mula kuyu nak kena cari bantal......apa lagi tdo la hohohoho.....
oklah next episode kita cerita pasal pengiraan hasil jualan....