TOP 10 KAKI KENTUT

Get this widget

Monday 16 April 2012

Adakah Kerajaan Tipu Harga Minyak RON95?

Tadi aku ada terbaca kat forum dan beberapa blog pasal isu minyak RON95 nie. Agak mengejutkan sebenarnya. 

First aku tengok gambar ini.


Then aku rasa macam ada yang tak betul dengan harga tu so aku google harga semasa minyak RON95. Sekali lain da harga dia. Lagi tinggi oooo.

Tahukah korang semua bahawa harga minyak RON97 lebih murah dari RON95?

Nak tahu perbezaanya? Meh tengok kat sini

RON97

Harga Kawalan : RM2.90
Subsidi: RM0.00 (TIADA)
Harga Tanpa Subsidi: RM2.90

RON95

Harga Kawalan : RM1.90
Subsidi: RM1.51
Harga Tanpa Subsidi: RM3.41


Semua harga di atas adalah dirujuk pada Mac 2012. Bukti bergambar leh tengok kat bawah nie.




Aku agak musykil sekarang nie????? Kenapa harga RON95 lebih mahal dari RON97. Sedangkan RON95 minyak gred rendah. Kenapa tak diberikan subsidi pada RON97 jer????


Bayangkan kalau bagi subsidi RM1.51 pada minyak RON97. Berapa agak-agaknya harga RON97 selepas SUBSIDI. Murah sehhhhh RM2.90 - RM1.51 = RM1.39 per liter.


So dapat ler kita guna minyak bermutu tinggi dari RON95. 


Jual ler RON95 pada orang asing pada harga tanpa subsidi RM3.41 dan haramkan orang asing isi atau beli RON97. 


Dah tentu kerajaan akan lebih untung dengan penjualan RON95 yang tinggi harganya pada orang asing. Tak gitu!!!!!


Pelik tapi benar.


Adoiiiiiii pening ler macam nie. Aku harap pihak kerajaan boleh tengok balik calculation yang depa buat nie. Sapa la yang terer sangat matematik ek sampai benda yang simple macam nie pun tak leh nak pikir. 


Kang nanti rakyat cakap kerajaan TIPU marah lak.


Adoiiiiiii inilah MALAYSIA KU.

0 Comments
Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More