TOP 10 KAKI KENTUT

Get this widget

Thursday 30 June 2011

Resepi: Kari Kepala Ikan Ala Dezaman

Hari nie aku kena masak hahahahaha.....kesian tengok wife agak busy dalam minggu nie.....nampaknya dalam minggu nie aku kena jadi Chef hehehehe.......so aku kena masak gak untuk malam nie........sebab semalam dah makan kat luar......dah ler aku nie jenis tak suka makan kat luar.....aku lebih selesa makan kat umah jer.......so malam nie aku nak makan kat umah walau apa pun terjadi hahahaha......RESEPI apa aku nak masak yer......ikan bawal ada, ikan siakap batu pun ada......oklah aku buat kari kepala ikan ikan bawal ngan kepala ikan siakap batu.......semua rencah ngan bahan-bahan ada dalam peti sejuk.....macam biasa kena prepare dulu ler semua bahan-bahan.....

Korang semua nie tahu ker siakap batu tu rupernyer macam mana......ada orang panggil siakap batu nie ngan gelaran ikan pecah periuk hahahaha......dah pening semua orang.....kejap siakap batu kejap pecah periuk.....tapi itulah namanya yang selalu digunakan oleh kaki pancing macam aku nie......meh tengok kat bawah nie bentuk ikan siakap batu a.k.a pecah periuk......

inilah dia ikan siakap batu a.k.a pecah periuk.....apa macam beso tak.....

Oklah malas aku nak membebel.....korang tengok ler bahan-bahan dan cara nak masak Kari Kepala Ikan Ala Dezaman.........moh kita CUBA TRY TEST


Bahan Tumis:
1 ulas bawang besar
5 ulas bawang putih
3cm halia (jangan potong halus buang kulit jer)
4 sudu makan halba campur
2 - 3 tangkai daun kari
3 - 4 sudu makan minyak masak

Bahan A:
1 biji kelapa parut diambil santannya
1 paket rempah kari ikan (lebih kurang 30gram)
2 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar asam jawa (beli asam jawa yang ada biji kalau pakai asam jawa adabi 1 sudu dah cukup. Kalau nak masam sikit lagi kari tu leh letak asam jawa lebih sikit ikut suka korang)
1 sudu teh serbuk lada hitam

Bahan B:
2 ketul kepala ikan bawal saiz sederhana
2 ketul kepala ikan siakap batu
1 biji tomato (potong 4)
2 biji terung bulat (potong 4)
8 biji bendi
1 biji cili merah (belah tengah)
1 biji cili hijau (belah tengah)

Garam secukup rasa.
Air dalam 3 - 4 cawan (Kalau nak kari cair tambah air ikut suka korang. Aku suka kari sederhana pekat)

Cara Masak:
  1. Sediakan Bahan A terlebih dahulu. Campurkan semua Bahan A dalam santan yang dah diperah. Gaul sampai sebati. Asingkan biji asam jawa.
  2. Panaskan minyak dan tumis semua Bahan Tumis dalam periuk sampai naik bau wangi dan kekuningan. 
  3. Masukkan Bahan A yang disediakan tadi dalam periuk.
  4. Kacau sehingga sebati. Pastikan kacau sehingga santan pecah minyak. Boleh tengok gambar kat bawah macam mana bentuk santan pecah minyak. Bukan gajah naik minyak yer hehehehe. Proses no. 4 nie amik masa sikit sebab nak kena tunggu santan dan ramuan lain betul-betul pecah minyak. Kalau tak pecah minyak kari tak berapa sedap.
  5. Masukkan air dalam 3 - 4 cawan. Nak kari cair tambah air lebih sikit. Ikut citarasa masing-masing.
  6. Biar mendidih sebentar. Masukkan semua Bahan B. Seelok-eloknya masukkan terung bulat dulu supaya lembut sikit. Lepas tu baru masuk semua bahan lain.
  7. Masukkan garam secukup rasa.
  8. Biar seketika dan sedia untuk dihidang.
 
Santan pecah minyak

So dah siap leh makan ngan nasi panas-panas. Kalau ada sambal belacan & ulam-ulaman perghhhhh lagi best.

Selamat mencuba.

0 Comments
Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More