TOP 10 KAKI KENTUT

Get this widget

Tuesday 16 August 2011

Tips: Jom Belajar Tentang SEO - Search Engine Optimization

Hari nie dalam ruangan TIPS BLOGGER aku nak share ngan korang semua teknik SEO yang aku pinjamkan dari blog 2Dayblogger.com. Aku suka ngan teknik yang disampaikan oleh blogger berkenaan pasal SEO. Memandangkan aku sendiri pun menggunakan kaedah SEO untuk generate traffic ke blog Dezaman Cottage.

Apa yang bagus aku tengok kaedah SEO nie kalau kena gaya korang akan dapat organik visitor yang datang dari Search Engine. Tambah lak entry korang ada pada page no 1 atau 2. Perghhhhh bayangkan kalau kena keyword yang tengah hot pada waktu tu.


Aku penah alami beberapa kali tsunami dari SEO nie. Dapat traffic mencanak dekat 500UV dalam sehari. Salah satu entry aku adalah

Izreen Azminda (Cikgu Zakiah - Juvana) : Bila Tudung Dah Terbuka???? & KFC Perasa Tapak Kasut??? Penah Rasa Ke....

Masa tu isu tengah panas tak sangka lak leh dapat organik visitor yang banyak dalam masa 2 3 hari. So aku nak kongsi ngan korang semua teknik yang aku penah gunakan dan hampir sama dengan apa yang disampaikan oleh blogger 2Dayblogger.com. Diharapkan korang akan manfaatkan tekni nie yer. Selamat Cuba Try Test

Hai semua..selamat singgah ke blog 2Dayblogger.com.Untuk kali ini saya ingin kongsikan mengenai SEO.Apa itu SEO??Dan apa kelebihan SEO??Semuanya akan terjawab dalam entri kali ini.

Search Engine Optimization atau nama glamournya adalah SEO.SEO adalah aspek penting bagi sesebuah blog.Bagi mereka yang pandai bermain dengan SEO,tidak mustahil blognya akan menerima UV yang banyak setiap hari.SEO ini memainkan peranan penting bagi mengoptimasikan blog di search engine.


Di search engine,terdapat berjuta-juta @ ratusan juta blog diluar sana.Jadi untuk disenaraikan di halaman pertama di search engine bukanlah mudah.Oleh itu korang perlu memastikan blog korang mempunyai sekurang-kurangnya satu keyword untuk di gunakan dalam teknik SEO ini.

Kita ambil contoh blog ini.Blog saya ini mempunyai sekurang-kurangnya 2 keyword yang penting untuk bermain dengan SEO antaranya adalah “Contoh Resume” dan “Meningkatkan Trafik Blog”.Oleh sebab itu,bagi memastikan blog saya berada di halaman pertama search engine,saya banyak menulis mengenai dua keyword ini terutamanya mengenai meningkatkan trafik blog.Selain itu saya juga menggunakan plugin khas untuk melihat perkembangan keyword-keyword yang telah tersenarai di Search Engine.Itulah kelebihan menggunakan domain & hosting sendiri..hehe.

Baiklah,sekarang apa yang perlu korang buat untuk bermain dengan SEO ini??

1)Cari 1 atau 2 Keyword yang penting untuk blog anda

Ini adalah penting bagi mengetahui what is your blog is about.Walaupun korang menulis blog mengenai diri korang sendiri,cuba korang cari 1 keyword yang menarik untuk blog anda itu.Contohnya……….(susah jgk nak cari 1 keyword untuk blog personal ini..hehe).Contohnya korang minat ambil gambar so korang pilih keyword,”cara mengambil gambar”.

2)Banyakkan menulis keyword berkenaan di entry


Setelah korang memilih 1 keyword untuk blog anda,mula tulis mengenai keyword anda itu.Entry untuk SEO yang bagus adalah entry yang banyak bercerita atau yang berkaitan dengan keyword anda itu.Lagi banyak keyword yang sama berulang di entry anda,lagi mudah Search Engine nak ping blog anda di index mereka.

3)Entri Yang Asli


Oh saya hampir terlupa,SE(Search Engine) tidak suka benda yang duplicate.Jika korang ingin berkongsi benda yang sama dengan entry orang lain,pastikan korang menulis dengan cara yang tersendiri.Jangan copy n paste terus.Itu blog sampah namanya..hehe.Itu orang cakaplah,bukan saya.=p

Okeylah rasanya setakat itu sahaja entri mengenai SEO ini.Insya-Allah,nanti saya kongsikan lagi mengenai SEO ini.Teruskan berkunjung ke 2Dayblogger.Com

3 Comments
Comments

3 comments:

thanks for the info ;)

selamat berpuasa ;)

nice tips, and ramai dah ceritakan about that..



salam ramadhan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More