TOP 10 KAKI KENTUT

Get this widget

Wednesday 3 August 2011

Tips: Tingkatkan Popularity Blog


Hari nie dalam ruangan TIPS BLOGGER aku nak share salah satu teknik untuk tingkatkan Popularity Blog korang semua. Teknik nie takder ler susah sangat tapi kena pandai untuk fully utilize kan apa yang ada.

Popularity Link nie ada hubungkait dengan SEO sebenarnya kalau korang nak tahu ler. Jadi secara tak langsung kedua-dua elemen nie dapat tingkatkan pagerank dan traffic ke blog korang. Tak ke best tu wehhhhhh. SEO akan tolong generate traffic pada blog korang melalui Backlink yang korang tinggalkan. So aku tak nak citer panjang-panjang so korang leh ler cuba try test tengok hehehehe. Selamat mencuba.
10 Tips Meningkatkan Link Popularity

1. Daftar Blog Anda Pada Pelbagai Direktori
 
Ini adalah amat mudah kerana terdapat ribuan Web Direktori yang telah tersedia untuk anda daftarkan blog anda secara percuma hinggalah ada yang berbayar. Namum sebahagian besar web direktori ini adalah percuma dan mudah untuk dilakukan. Cara ini adalah penting untuk anda jika ingin mendapatkan kunjungan yang signifikan. Pilihlah Web Direktori yang berkesan.

DMOZ dan Yahoo! adalah dua nama besar untuk web direktori terbesar di dunia. DMOZ adalah percuma tetapi ianya adalah sangat sukar untuk anda mendaftarkan blog atau laman di sana. Namun, jika sudah berjaya mendaftarkan blog anda di sana pasti ada perubahan pada trafik ke blog anda.

Selain itu juga, anda boleh mencuba dengan pelbagai web direktori dengan mencari “free web directory” di enjin carian seperti Google. Pasti terdapat pelbagai laman yang menyediakan khidmat web direktori secara percuma buat anda semua. Buat pengetahuan anda, Google dan Yahoo! juga ada menyediakan perkhidmatan web direktori.
 
2. Berforum Secara Aktif
 
Cara ini juga dapat membantu anda meningkatkan Link Popularity anda, carilah forum yang boleh menempatkan link atau URL blog anda di bawah komen ataupun topik yang dibincangkan oleh anda. Atau ianya lebih dikenali sebagai signature.
 
3. Meninggalkan Komen Pada Blog Lain
 
Selain itu, anda juga perlu aktif meninggalkan komen di blog lain tertutama blog yang memasang plugin CommentLuv dan lebih bagus lagi blog tersebut adalah blog DoFollow. Teknik ini merupakan sudah menjadi kebiasaan kepada blogger di seluruh dunia. Harus diingatkan, jangan pula anda menjadi seorang spammer. Untuk itu anda digalakkan meninggalkan komen yang menarik dan bukan sekadar meninggalkan jejak di ShoutBox kerana ia tidak memberikan kesan kepada blog anda.
 
4. Artikel Pemasaran
Teknik ini mungkin jarang diamalkan oleh blogger di Malaysia. Artikel Pemasaran merupakan sebuah teknik pemasaran melalui artikel yang anda tulis. Seperti membuat ulasan atau review terhadap sesebuah produk untuk dijual seperti program affiliate yang anda sertai. Kemudian anda boleh mengirimkan artikel anda ke direktori pemasaran seperti EzineArticles, eHow, ArticleBase, GoArticles, Buzzle dan lain-lain.
 
5. Social Bookmarking
Mudahkan pembaca blog anda untuk menambahkan link blog anda ke berbagai laman Social Bookmarking seperti Delicious, StumbleUpon, Digg, Reddit, Google Bookmark, Yahoo Buzz dan lain-lain. Ini lebih mudah dengan menggunakan fasiliti daro ShareThis atau AddThis. Tapi bagi saya untuk blog berbahasa Melayu, cukuplah sekadar menggunakan butang Retweet, Facebook Share dan Google Buzz seperti yang saya gunakan.
 
6. Membuat Press Release
 
Tahukah Anda apa itu Press Release? Ia adalah seperti pengumuman atau pemberitahuan di mana anda boleh memberithu keadaan blog anda. Sebagian besar laman khusus press release membenarkan anda menambahkan URL blog anda sehingga ia menjadi backlink ke blog anda. Namun sayang kebanyakan laman yang menyediakan press release bersifat berbayar seperti PRWeb, WebWire, Free Press Release dan agak susah untuk mencari yang percuma.
 
7. Menjawab Pertanyaan
Yahoo! Answer adalah sebuah laman yang sangat baik untuk menambah backlink dan meningkatkan trafik blog anda. Carilah pertanyaan yang mampu anda jawab dan mampu dijawab dengan jawapan yang terbaik di antara yang terbaik. Yang pasti, anda jangan lupa meninggalkan URL blog anda sebagai rujukan kepada penanya.
 
8. Beriklan
Iklan teks adalah sangat berkesan berbanding iklan banner. Oleh yang demikian carilah laman yang menyediakan slot pengiklanan untuk anda iklankan blog anda. Sudah pasti di Malaysia ini mempunyai banyak laman yang menyediakan khidmat pengiklanan secara percuma.
 
9. Maksimumkan Penggunaan Jaringan Sosial
Sudah pasti di antara anda memiliki akaun Facebook, Friendster, Myspace dan Twitter. Jadi gunakan ia sebagai landasan anda memperkenalkan blog anda. Terutama melalui Facebook dan Twitter. Dengan Facebook anda boleh membuka Group atau Fan Page untuk membincangkan setiap entri atau artikel yang anda tulis. Jangan lupa menambahkan url artikel tersebut. Twitter pula adalah medium pantas untuk anda menghebahkan entri atau artikel tebaru di blog anda.
 
10. Link Berbayar
 
Cara lain yang cukup efektif sebenarnya adalah beriklan dengan membayar sejumlah wang untuk diletakkan secara tetap pada sebuah laman iklan yang membawa hasil signifikan. Terdapat dua cara untuk melakukannya, pertama adalah anda membeli link pada di laman yang menyediakan jaringan atau Ad Network seperti TextLinkAds, LinkWorth, Infolinks dan sebagainya. Kedua adalah dengan membeli review seperti ReviewMe, PayPerPost, SponsoredReviews, BlogVertise, BuyBlogReviews dan lain-lain.

19 Comments
Comments

19 comments:

good info..amat berguna utk newbie mcm saya..TQ

cool.. banyak yang boleh saya jadikan panduan

idea yagng baik... padat and boleh jadikan panduan...

idea yg bagus ni, boleh cuba nanti cuma perlukan masa mengadap komputer...

what about blog content? :)

thanks for sharing..
amat berguna untuk bantu saya menaikkan diri sendiri..hehehe...

not bad. this is cool! btw how we ping our blog to the blog directory??? I didnt know the way to do. :-/

A very nice info!

Thanks ya! =))

hehe.. kena amalkan mana yang boleh..

good info and thank you for sharing with us.

www.littlewingdestinations.com

salam...

tips yang sangat berguna...trima kasih kerana berkongsi...

good info...jom tengok2 handpon kat blog sy..tq

@Niccc: you could try this http://pingablog.ezedir.com/ to ping your blog.....TQ

@Ken: Blog content also important thing to be consider...you can refer to no. 4. Artikel Pemasaran.....that the reason why some bloggers hired third party to write unique article for them...unless if the bloggers got idea in writing then they should write their own way....

thank you for the tips here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More